). De leerlingen zijn deze periode bezig met de module ‘De Sportschool’, waarbij ze onder anderen kennismaken met de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen. Binnen de opdracht ‘Hoe snel ben jij?’ gaan ze aan de slag met het berekenen van snelheid. Om de module compleet te maken is er gekozen om een technische component toe te voegen aan het project. Op die manier maken de leerlingen kennis met het profiel Bouw, Interieur en Wonen. De toepasselijke opdracht was het maken van een locker, aangezien dit een object is wat in iedere sportschool te vinden is. Bij het vervaardigen van de lockers leerden de leerlingen nauwkeurig werken en maakten zij kennis met veel nieuwe gereedschappen en machines. Zo maakten zij verbindingen met de lamellofrees en werd de locker netjes afgewerkt met een kantenfrees.
De leerlingen waren enthousiast over de opdracht en gingen positief aan het werk. Door deze opdracht hebben ze direct een eerste indruk gekregen van bijvoorbeeld het beroep Meubelmaker. Om de opdracht te koppelen aan Loopbaanoriëntatie & -begeleiding heeft het Markland College een docent van de opleiding Hout en Meubel van Curio uitgenodigd om iets te komen vertellen over de opleidingen die aansluiten bij de opdracht binnen deze module. Zo worden de enthousiaste leerlingen verder geïnformeerd over het vak en de bijbehorende vervolgopleiding.
Dankzij de inzet van deze leerlingen kunnen we vaststellen dat de pilot een succes was. De begeleidende docenten van deze opdracht hebben veel kennis opgedaan en kunnen met deze ervaringen de opdracht gaan verfijnen. Een wens voor de toekomst is om voor het vervolg een samenwerking aan te gaan met een interieurbouwer en een sportschool, om op die manier de opdracht voor de leerlingen levensecht te maken. Voor nu is er in ieder geval een goede start gemaakt.
Ben je benieuwd naar de ontwikkelingen binnen Sterk Techniekonderwijs in onze regio, bezoek dan de website: www.techniektalenten.nl.