• De brugklasbloggers!

De brugklasbloggers!


Update 27 juni 2017

Dinsdag 27 juni 2017

De laatste loodjes

De laatste weken van het schooljaar zijn al weer bijna voorbij. Over een paar dagen is de proefwerkweek. We doen nu alleen nog maar leuke dingen in de klas.

Zo hadden we twee weken terug sportdag. Zie je het al aankomen? De héle week superzonnig weer, heeft het Markland Oudenbosch sportdag, regent het dat het giet! Sta ik daar als een of andere natte hond in de kou te voetballen (ik kan niet eens voetballen!). Kijk maar naar het filmpje van de sportdag. Ik sta er lekker verregend bij! Jammer genoeg werd de sportdag afgelast om een uur of 10…. Zit ik in de auto, is het droog! Was het de rest van de dag nog 20 graden ook! Hebben wij weer! En ik had er nog wel zo’n zin in!

Ook hadden we vorige week vrijdag een Engelse workshop. Het was hartstikke leuk. We deden allemaal spelletjes: een soort van stoelendans, het spelletje ‘Fruitball’, waarbij iedereen door elkaar heen moest rennen en nog meer van dat soort dingen. De hoogtepunten waren de toneelstukjes op het eind. Ik deed met mijn groepje de Efteling na. Met muziek en al! De rest van de week zat ik met het liedje van Carnaval Festival in mijn hoofd!!!!

Het was ook erg warm buiten: met Frans gingen we buiten in boekjes werkwoorden opzoeken. In mijn fantasie zat ik al op een Frans terrasje te eten, terwijl de geur van een lekkere Franse kaas al door mijn neus naar binnen stroomde. Oh nee, het waren de stinkvoeten van mijn buurman!  Met LO deden we waterflessenvoetbal! Alleen een beetje teleurstellend dat er door de warmte, warm water uit de kranen stroomde!!! We hadden woensdag en donderdag tropenrooster! Dat was helemaal superfijn, ik had zo lekker veel vrije tijd.

We hebben ook van sommige vakken de laatste lessen al gehad. Erg jammer, maar ook wel weer fijn dat de vakantie er bijna aankomt. Ook is bij mij in de klas de hype van ‘the floor is lava’ binnengewaaid. Niet alleen de vloer was lava, ook de bankjes, je kapsel, je kluisje, je tas, je tablet, je schoenen, je pen, je stoel, je tafel en zelfs je onderbroek was het gloeiend hete spul! Dat laatste was een grapje bij gym. We zaten zo in de ‘challenge’ dat er mensen waren die naar hun broek grepen, er een stukje van naar beneden deden en zichzelf toen realiseerden dat het echt een slechte grap was. Haha! Sommige stonden zelfs met ‘Fidget Spinner’ en al op hun tas! Misschien dat ICT het daarom zo druk heeft met de kapotte tablets!

Afgelopen vrijdag heb ik net als Markland Sportland meegedaan aan de triathlon van Oud Gastel. Met een tijd van 17:22 ben ik best trots op mezelf.

Ook kwam ik Pleeborstel nog tegen, een hele verassing, want hij is geslaagd! Hem gefeliciteerd en doorgefietst.

In de vakantie heb ik nu al zin! Alleen nog even de proefwerkweek doorkomen met goede cijfers………..

Groetjes,

 
Sijmen!

 

P.S. Ik vond het erg leuk om deze blogs te schrijven. Dit is de mijn laatste blog als brugpieper. Ik geef mijn pen graag door aan de volgende schrijver. Tenminste, als ik mijn proefwerkweek doorkom!!!! Ook heb ik gemerkt dat veel mensen de blogs lezen. Mijn blog over de rotzooi in de kantine heeft veel gesprekken opgeleverd. Niet allen de leraren en de conciërges spreken erover, maar ook leerlingen spreken mij vaak aan. Ik ben blij dat de situatie verbeterd is, laten we vooral zo doorgaan!

Allemaal veel succes in de proefwerkweek, een fijne vakantie en tot volgend jaar!


                                                     ***
 



Maandag 26 juni 2017

Hier weer een nieuwe blog!

Afgelopen dinsdag kwamen leerlingen van groep 7 en 8 van OBS De Linde (Oud Gastel) en OBS De Regenboog (Oudenbosch) mijn klas lesgeven in programmeren. Ze hebben ons geleerd hoe je Python moet gebruiken (ik was wel blij om te horen dat het geen echte slang was). Ik heb er veel van geleerd.

Komende donderdag, vrijdag, maandag, dinsdag en woensdag is het proefwerkweek bij ons op school. Niet van een hoofdstuk een proefwerk, maar van meerdere hoofdstukken. Voor O&O moet je een presentation of learning maken, die je daarna gaat presenteren. Een presentation of learning houdt in dat je moet gaan vertellen wat je het afgelopen jaar geleerd hebt.

Na de proefwerkweek hebben we al bijna vakantie, op maandag 10 juli boeken inleveren in de ochtend en ’s avonds voor mijn klas OGA1V en voor klas OAh1U uitreikingsavond van de rapporten. Dan gaan onze mentoren ook nog even iedereen voor gek zetten. Maar daarna zijn we vrij.

Groetjes,

Suzan

                                                    ***

 



Maandag 29 mei 2017
 

Ook in de brugklas moet je een Cito maken die hebben we al een tijdje geleden gemaakt. Vorige week kwamen de uitslagen binnen. De een beter dan de ander. Met de uitslagen van de Cito kwam ook het advies van de school binnen. In ons geval of je naar havo of vwo gaat. In het advies hebben ze gekeken naar de Cito-uitslag, de intelligentietest, je cijfers en je inzet in de klas.

Omdat het schooljaar er bijna op zit en de proefwerkweek eraan komt, geven de leraren weer meer toetsen op. Want ze willen perse het boek uit hebben. Dus dan wordt het kiezen of naar het zwembad of gaan leren. Meestal wordt het dan toch leren.

 

Dit was mijn blog.

Groetjes, Suzan

Nu moet ik weer gaan leren. 

                                              ***




Maandag 24 april 2017

Eindexamenstunt:

Afgelopen vrijdag was het op vwo/havo een dolle boel want het was eindexamenstunt. Het thema was Amerika.

Het begon al bij de ingang. Ze hadden met houten schotten een muur gebouwd waar je onderdoor kon als je je schoolpasje bij je had. Zo niet, moest je in de middelste rij en daar kreeg je dan een rood bandje om, daarover later meer. Als je eenmaal in de school was, kon je je spullen in je kluisje doen. Daarna moest je naar de tafel met jouw leerjaar, ik ging dus naar de eerstejaars tafel, daar deden ze roze bandjes om. Elk leerjaar had een andere kleur. Toen de bel ging, moesten we gewoon naar onze les. Onze eerste les wiskunde verliep zonder problemen. Toen moesten we naar Engels toe. Daar werden eerst de rode bandjes uit onze klas gehaald. Bij ons had maar één iemand een rood bandje, dus moest die opdrukken en nog meer dingen. Nadat ze klaar waren met het rode bandje moest de hele klas mee naar de gymzaal. Daar moesten we eerst over twee kasten klimmen om in de gymzaal te komen. Daarna touwtje springen of gewicht heffen. Toen gymoefeningen en daarna rondjes rennen. Na het rondjes rennen mochten we pauze gaan houden. In de grote hal stond een rodeostier en een kraampje met drinken. In de kantine was een plek waar je foto’s kon laten maken, er was een soort van casino en een suikerspinkraam. Na de pauze gewoon de les biologie volgen. Daarna naar aardrijkskunde daar werd de les verstoord. Daardoor kregen we eerder lunchpauze. Buiten stond een frietkraam. Na de pauze was er een hotdograce voor de docenten, ze moesten zo snel mogelijk drie hotdogs opeten. Daarna werden de docenten "belachelijk" gemaakt. Daarna hadden ze de Oscars voor leraren waar je niet zo blij mee bent. Ik vond het een hele leuke dag.

Alleen jammer dat ik nog zo lang moet wachten op mijn eindexamenstunt. Maar dan nu VAKANTIE!!!

Groetjes, Suzan

                                                   ***



Dinsdag 21 maart 2017


Op school gaat alles weer zijn gangetje na het knotsgekke carnaval. Serpentines opgeruimd. Maar dan krijgen we de toetsen. Bij Frans altijd even wachten tot de luistertoets het doet en je dan dood schrikken als de stem begint te praten, omdat het geluid op 100 staat. Maar als je je toets en je een hoog cijfer terugkrijgt, krijg je er een leuke smiley bij. Dan bij Nederlands moeten we leren hoe we een lijdend voorwerp kunnen vinden. Nou ik vind dat ik het LIJDEND voorwerp ben. Dan maar blijven hopen op een goed cijfer. Bij gym moeten we trampoline springen en als je wilt mag je ook over een bok heen springen, maar dat is toch dierenmishandeling? Om theorie te leren moeten we bij beeldende vormgeving een spel maken. Bij wiskunde geodriehoeken in de aanslag om hoeken te berekenen, ik vind het wel zielig voor die hoeken, 95 graden is toch veel te warm. Engels woordjes leren, één van die woordjes is imagine, dat betekent zich indenken, nou ik imagine dat ik een 10 heb voor mijn proefwerkJ. Wat zijn al die vakken toch bijzonder.

We moesten deze week invullen wat we wilden gaan doen. Technasium, gymnasium of atheneum. Dan gaan de leraren die dat vak geven beoordelen of je goed genoeg bent. Lees meer hierover op de blog van 16 februari.

Ik moet gaan.                                                                        

Groetjes, Suzan. 

                                                   ***



Woensdag 15 maart 2017

Het is al weer een tijdje geleden…….. carnaval! 
Wat mij betreft mag het zo weer carnaval zijn!  
Ik zing ze allemaal mee! 
 
‘Ik zie ze links, ik zie ze rechts.  
De ene die loopt waggel en de ander die loopt recht.  
Ik zie ze links, ik zie ze rechts.  
Ik krijg er geen genoeg van, ik ben knots knettergek.’ Aaah, heerlijk!  
Waar je op het carnavalsbal knots knettergek van, waren wel de strepen. Want ik zag ze links en ik zag ze rechts! Was dat de dresscode of zo? Het was net of iedereen had afgesproken dat ze zwart met witte of rood met witte strepen naar het bal aan zouden trekken. Kom ik daar aan in mijn lederhosepakje…. Het was als een skiër tussen de zebra’s. Gelukkig liep ik niet voor gek, want een oud-klasgenoot (ook in lederhose) werd uitgeroepen tot best geklede persoon van de avond! 
De serpentines die je aan het begin kreeg, waren zo op. Op het eind leek het net alsof je door papieren modder heen liep. Zo veel, zo leuk! Ik zag ze links, en ik zag ze rechts. 
 
De vorige keer had ik in mijn blog gezet dat het zo’n zooi was in de kantine. Ik irriteerde me er mateloos aan en kon niet anders dan erover schrijven. Op die blog kreeg ik dan ook veel positieve reacties. Zowel van leerlingen als van docenten. 
Naar mijn gevoel is de situatie verbeterd. Maar het kan altijd beter!!!! Dus ga ik weer even de geitenwollen sok uithangen: er gaan nog steeds vissen dood door de plastic soep en onze klimaatverandering is niet opeens verbeterd. Daarom vind ik dat er nog minder plastic op de grond gegooid moet worden! We kunnen nog beter onze eigen zooi opruimen, of beter nog, niet maken!!! Het is niet stoer om je rommel op tafel te laten liggen, en je stoel niet aan te schuiven, het is iets waar je niet bij na zou hoeven te denken om het gewoon te doen, gewoon automatisch. Op die blog kreeg ik dan gelukkig veel positieve reacties.  
En deze week is het lekker weer! Wij zijn lekker buiten gaan zitten met ons eten. Heerlijk. Ik zou bijna mijn lederhose weer aantrekken.  
 
Groetjes, 
 
Sijmen 

                                                              ***
 

Donderdag 16 februari 2017


Afgelopen dinsdag was er een informatieavond voor alle brugklassers van havo en vwo. We kregen informatie over de tweede klas. We moeten kiezen wat we in de tweede willen doen. Of we gymnasium, technasium of atheneum willen doen gymnasium, geldt natuurlijk alleen op vwo. Ik ga technasium doen, want dat lijkt mij het leukst. Na de vakantie moeten we dat gaan invullen. Ook krijgen we een advies van de leraren of we daar naartoe kunnen.

Nog een weekje en dan is het vakantie!

De leraren vinden dat ook leuk, maar die denken dat we nog niet genoeg toetsen hebben gehad en geven nog snel heel veel toetsen op voor de vakantie.

Tot de volgende keer!

Doei, Suzan

                                               ***


Woensdag 8 februari 2017

Corvee…

Vrijdagochtend: Ik kom de school binnengelopen, drop mijn spullen in mijn kluisje en ga op een bankje zitten om nog even het rooster door te nemen… Toen ging de bel. Ik liep door de aula en ik keek op zo’n tv-scherm. Opeens zie ik staan:

Corvee:
Sijmen Lokers
~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~

Niet melden levert een week strafcorvee op!

Na een paar seconden drong het tot me door: ik had corvee!

Na de kleine pauze ging ik dus braaf naar de conciërge om een knijpstok op te halen. Ik liep naar de kantine… Het leek wel een slagveld: stoelen verschoven, overal rommel… Papiertjes op de grond, lege zakjes op tafel, een half opgegeten pizza op een stoel… Wat een bende!

Ik heb dus samen met 6 anderen die corvee hadden alles netjes opgeruimd. Maar na 2 lesuren kon je er niks meer van zien: de grote pauze was geweest! Wat een slagveld: stoelen verschoven, overal rommel… Papiertjes op de grond, lege zakjes op tafel, een half opgegeten pizza op een stoel… Wat een bende! Wacht? Val ik in herhaling?

Nu heb ik zelf geleerd toen ik een klein jongetje was, dat ik mijn snoeppapiertjes in mijn jaszak moest stoppen om die later weg te gooien. Ook restjes van mijn lunch gingen keurig in mijn broodtrommeltje mee naar huis. 

Met 7 mensen, 20 minuten lang, hebben we de rommel opgeruimd. Als je dat alleen moet doen, ben je hier dus bijna 3 lesuren mee bezig. Als je dit doorrekent:

7 mensen x 20 minuten = 140 minuten.
140 minuten x 5 dagen = 700 minuten.
700 minuten x 40 weken = 28000 minuten.
28000 : 60 = 466,6 uur!

Met een salaris van €10,- per uur, heb je dus na een schooljaar € 4666,- aan kosten. En dit is slechts één kantine!
Da’s toch niet normaal!

Nu ik het toch over rommel heb: in Noorwegen is een walvis aangespoeld. Het arme dier zat vol met plastic! Wel 33 verschillende soorten plastic items zaten in zijn maag. De verpakking van een ovenkip, de wikkel van een reep chocola en een boel plastic zakken. Door al dat plastic was hij te zwak om terug de zee in te gaan. Met een kogel hebben ze hem uit zijn lijden moeten verlossen.
Daar word ik nou echt verdrietig van! Dus ruim je eigen troep op!

Want als je in de kantine al je snoeppapiertje op de grond gooit, dan doe je dat ook op de fiets en heb je dus een moord op een walvis op je geweten! Ruim dus je troep op! Da’s niet alleen fijn voor de walvissen, maar ook voor mij! Ik had namelijk een groot deel van de Latijnse les gemist!

Als je toch je snoeppapiertjes op de grond blijft gooien: wacht maar totdat jij corvee hebt!

Ik ben echt geen geitenwollen sok, maar de wereld die onze generatie erft is al behoorlijk vervuild. Wij moeten daar iets aan doen!

Een beter milieu begint bij jezelf en laten wij ermee starten in onze kantine!

This whale died in pain .... Kijk hier eens naar:

https://www.youtube.com/watch?v=I1OzBoOsz7I

Sijmen

                                                ***

Zondag 5 februari 2017

Vorige week dinsdag en woensdag waren er informatieavonden op het Markland. Ik was er ook om vragen te beantwoorden en wat te vertellen. Op zaterdag 28 januari was het open dag,  je kon bij alle vakken komen kijken. Ik vond het erg gezellig. Je moet alleen wel een beetje door de versiering heen kijken. Want als er op de open dag bijv. een poffertjeskraam staat, dan zal die er niet doordeweeks op school staan. Denk vooral na over wat je leuk vond aan de docenten en extra vakken. Nog een tip:  als een vriend of vriendin naar een school gaat, betekent het niet dat jij ook naar die school toe moet. Kies gewoon de school die jij het leukste vindt. Dat heb ik ook gedaan. Ga ook naar speciale activiteiten op de school die jij leuk vindt, bijv. een les mee doen. Ik was zaterdag ook op de open dag, heb jij mij ook gezien? Ik stond bij het Technasium. Maar tegelijkertijd ook beneden in de hal, hoe kan dat nou? Wie het antwoord weet, mag het zeggen. Voor de nieuwsgierige aagjes onder ons zal ik het antwoord maar geven. Ik stond op een banier, dat is een soort van poster.

Tot de volgende keer.

Groetjes,

Suzan

                                                 ***




Dinsdag 13 december 2016

De kluisjes…

Niet alleen de brugklassers zijn er in alle soorten en maten, ook de kluisjes hebben variatie. Zo zijn er hoge kluisjes. Die hoge kluisjes zijn best gevaarlijk. Sommige brugpiepertjes zijn te klein voor zo’n hoog kluisje en moeten op hun tenen staan om de zware boeken in het kluisje te stoppen. Als ze dan erin zitten, dan krijgen ze de boeken  er niet meer uit! Dan moeten ze erin klimmen, maar dan komen ze erin vast te zitten.

Om maar niet te spreken over de voedselkluisjes. Heel specifieke leerlingen maken van hun kluisje een soort voorraadschuur. Ze proppen hem helemaal vol met eten. Als je dan een hoog kluisje hebt, is dat éxtra gevaarlijk, want voordat je het weet ‘regent het gehaktballen!’, maar deze kluisjes zijn wel handig als de catering dicht is.

En je hebt lage kluisjes. Je weet wel, de kluisjes waarbij je als een of andere dweil op de grond moet gaan liggen om erbij te kunnen. Maar als je zo’n laag kluisje hebt, moet je wel oppassen, dat er geen zesdeklasser aankomt die achter je loopt. Voordat je het weet struikelt zo’n uit de kluiten gewassen zesdeklasser over je dweil heen.

Je hebt ook kluisjes die zijn ingericht als een complete beautycase. Inclusief uitklapspiegeltje, lippenstifthouder en mascaraborstelautomaat. Als die kluisjes opengaan, komen de vlindertjes je tegemoet. Blegh!

Ook zijn er kluisjes met historische waarde. Aan het begin van het jaar vond iemand zelfs een complete boekentas van een leerling van het vorige jaar. Het Fantablikje dat in een kluisje boven die van mij staat opgeslagen, begon zelfs een beetje te stinken. Ik denk dat ik deze ‘historische vondst’ maar eens in het ‘historisch archief’ ga opbergen: de prullenbak!

En de kluisjes van de bovenbouwers. Die staan altijd chagrijnig bij hun kluisje hun boeken erin te dumpen. Als het dan voedsel regent, heb je helemaal een probleem.

Ik heb een laag kluisje, dus ik moet als een of andere dweil op de grond gaan liggen. Bij het uitdelen van de kluisjes was er dus blijkbaar niet gelet op lichaamslengte. De kleinste heeft de hoogste en de langste heeft het onderste kluisje.

Even over iets anders: ik wil de ‘zwartepietendiscussie’ niet naar de kerst verhuizen of zo, maar is het jullie al opgevallen dat er in het trappenhuis van LO 5 kluisjes heel alleen staan????? Wat is daarmee aan de hand?????? Hebben ze een verkeerde kleur? Stinken ze? Zijn ze niet helemaal perfect gevormd? Piepen de scharnieren? Of zit er misschien een schroefje los? Ik heb echt medelijden met deze kluisjes! Een hele hal vol met kluisjes, maar die mogen er niet in… Of staat daar misschien de grote GEURMACHINE in verstopt? Waarvan de geur door de ventilatie naar de aula wordt vervoerd.

Wie het weet mag het zeggen. Ik ben erg benieuwd. 

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat er onlangs een nieuwe Harrie Potter-film is uitgekomen. Maar dat wisten we allang. Sommigen van ons dachten dat de achterkant van hun kluisje een geheime deur was naar ZwijnStein. Helaas was het geen geheime deur. Maar de leerling in kwestie kwam erin vast te zitten. Met man en macht trokken we hem eruit. De schade aan het kluisje was beperkt gebleven. Hoewel de puinzooi op de vloer anders deed vermoeden, is ZwijnStein niet gevonden.

Kluisjes, je ziet af en toe door de kluisjes je kluisje niet meer. Vooral de eerste weken was wennen. Kluisjes die opengaan, op slot gaan, kluisjes die stinken, kapot zijn, leerlingen in vast zitten. Pfff. Ik was blij als ik voor mijn eigen kluisje stond. Gelukkig kan ik nu blindelings de weg naar mijn kluisje vinden. Maar pas nog wel op voor de LOSLOPENDE bovenbouwers!

Groetjes,
Sijmen

                                               ***

Donderdag 24 november 2016

Ziek melden en beter melden

Iedereen heeft wel eens griep gehad. Dat had ik dus ook afgelopen maandag en dinsdag. Maar hoe moet je dat nou aan school melden. Mijn vader keek daarvoor even op de website en daar stond een telefoonnummer op. Hij belde het nummer, maar hij kreeg de voicemail. De voicemail zei: als u iemand ziek wilt melden, zegt u dan duidelijk het leerlingennummer, het leshuis en de naam van de leerling na de piep. Zo gezegd zo gedaan. Woensdag was ik weer beter. Dus moest een van mijn ouders mij beter melden. Precies zoals je je moet ziek melden.

O&O-opdrachten:

Voor O&O moeten we allemaal opdrachten uitvoeren. Maar voordat we dat konden gaan doen moesten we eerst ons SOM-certificaat halen. Daarvoor moesten we drie opdrachten uitvoeren. De drie opdrachten waren:

1. Een plattegrond van het O&O-lokaal maken
2. Een poster maken over dingen die wel en niet mogen in het O&O-lokaal
3. Een folder maken over de gereedschappen in het O&O-lokaal

Om de opdrachten uit  te voeren werden we in groepjes ingedeeld. Daarna gingen we een teamoverleg houden, daarin gingen we bespreken wie wat ging doen. Toen gingen we aan de slag. Voor de plattegrond moesten we eerst alles opmeten en op schaal maken. Voor de poster moesten we eerst bedenken wat wel mag en wat niet mag. Voor de gereedschappen moesten we eerst gaan kijken welke gereedschappen er allemaal zijn.

De opdrachten hebben alle groepjes goed uitgevoerd. Alle kinderen uit onze klas hebben hun SOM-certificaat gehaald. Daarna kregen we meteen een nieuwe opdracht. We moesten een kettingreactie maken van 30 seconden op een halve vierkante meter. Daar zijn we nu nog mee bezig, morgen moeten we de kettingreacties presenteren. Spannend! Hopelijk loopt er niks vast.

Tot de volgende keer!

Groetjes,
Suzan      


                                               ***                                 

Dinsdag 15 november 2016

Vroeger had je ze ook bij de V&D en in pretparken kom je ze ook tegen. Geurmachines! Machines die zo’n overheerlijke appeltaartgeur verspreiden. Opa kan die geur nooit weerstaan.

Op school hebben ze er ook een, ik weet het zeker! Op vrijdag hebben we meestal voor de pauze aardrijkskunde en dat is prima uit te houden, maar als de deur opengaat en die overheerlijke pizzageur (want daar staat de geurmachine namelijk op afgesteld) binnenstroomt, rent iedereen als zombies naar de  kantine toe. Vorige week nog viel er een van de trap af. Als een net ontdooide margaritapizza viel hij op de vloer van de aula. De schade viel gelukkig mee. Het zag er gelukkig erger uit dan het was.

In de kantine worden de broodtrommeltjes boven de vuilnisbak leeg gekiept en denkt iedereen alleen nog maar: ‘PIZZA, PIZZA, PIZZA, PIZZA.’ Maar van sommigen heb ik gehoord dat je wel de HELE pauze in de rij staat voor de catering.

De eerste keer op vrijdag ben ik braaf naar buiten gegaan en heb daar gewoon mijn brood met kaas opgegeten. De tweede keer kon ik me nog net beheersen, ik was ook al bijna in trance, maar ik liep weer gewoon naar buiten. Maar de derde keer sloot ik me aan en was ik de pineut, maar ik stond in de rij voor de oh zo heerlijke pizza’s.

Langzaam maar zeker schoof de rij naar voren toe. Toen ik bijna bij de catering was, herkende ik de jongen die zichzelf had voorgesteld als Pleeborstel. ‘Hallo Pleeborstel!’ zei ik in mijn hoofd. Toen keek de jongen om, kan hij gedachten lezen of zo?

Pleeborstel bestelde. ‘Een cola, een roze koek en een pizza graag.’ Ik dacht: ‘Een roze koek, dat is toch van plat gestampte luizen gemaakt?’ maar bij de woorden PIZZA begon het water me in mijn mond te lopen….

Pleeborstel liep weg, een straaltje zweet liep over mijn voorhoofd…. Een aardige stem zei: ‘Wat zal het worden?’ mijn vinger wees al naar de pizza’s en ik stamelde: ‘Doe mij maar en pi…’ De aardige stem zei: ‘Sorry maar de pizza’s zijn uitverkocht, we hebben nog wel roze koeken!’ ‘Die dingen die van luizen gemaakt zijn’ dacht ik. ‘Is de pizza echt op?’ ‘Ja, als je geen roze koek wil, kun je dan uit de weg gaan voor de andere kinderen?’ Gelukkig had ik mijn boterhammen met kaas nog niet weggegooid en at ik die snel op voordat de bel ging.

Geurmachines…….. ze zouden verboden moeten worden! 

Groetjes,
Sijmen 

***

Donderdag 20 oktober 2016

Jullie hebben nu al de verhalen van Sijmen en Suzan gehoord. Nu is het mijn beurt. Ik zal maar eens beginnen.

We zitten nu midden in onze vijfde week school en als ik nu terugdenk aan de basisschool is het net of ik terugkijk in een ander leven. Bijna alles wat je je kan indenken is veranderd. Niet wat je ’s ochtends op je brood doet natuurlijk, maar wel je vrije tijd, je huiswerk, sommige vrienden en nog veel meer. Maar wat ik nou het meest mis van de basisschool? Ik mis de vrije tijd en ik mis het weinige huiswerk , maar wat ik het meeste mis, is mijn oude klas. Ik kom sommige oude vrienden soms nog tegen. Dat is erg leuk.

Verder hebben we voor mijn gevoel al veel te veel toetsen gehad. SO’s en proefwerken! Echt om gek van te worden. Drie talen tegelijk leren is echt niet te doen! Er zijn al veel onvoldoendes gevallen, zo moeilijk is het!( ik heb overigens nog geen onvoldoendes gehaald😅) Ook moest ik persoonlijk heel erg wennen aan al die verschillende leerkrachten en lokalen, je gaat zitten, na 50 minuutjes gaat de bel, je staat op, loopt de trap op of af en na een paar minuutjes zit je weer in de volgende les met een andere leerkracht. Dan eventjes pauze en weer door. Ondertussen ben je ook al tig keer tegen een vijfdeklasser opgeknald, echt top ...

En toch, waarschijnlijk net als iedereen, ga ik met veel plezier naar school!

Jenske

***

Donderdag 6 oktober 2016

De tweede week in de brugklas

Een voordeel van het Markland College is dat je als je op de school zit je gratis naar de film mag.
Op maandag 26 september draaide de eerste film al in de Utopiazaal. De film die draaide was de BFG oftewel de GVR. Als je niet wilt weten hoe de film ging, moet je niet verder lezen.

De film ging over een grote en erg aardige reus, die in Reuzenland woont. Hij heeft een heel bijzonder beroep, hij is namelijk dromenvanger en dromenblazer. Op een nacht gaat hij naar een plaatsje in Engeland om een paar dromen te gaan blazen. Toen hij langs een paar vuilnisbakken liep, ging het mis. Hij liep per ongeluk tegen een van de vuilnisbakken aan. Toen wilde hij de vuilnisbak weer snel recht zetten. Maar precies op dat moment keek een klein meisje uit het raam van het weeshuis. Toen zag ze de GVR. Hij moest haar wel meenemen naar Reuzenland, anders zou ze alles hebben verteld aan de andere mensen. Dus toen ging ze maar mee naar Reuzenland. Daar was ze eerst wel bang dat hij haar zou opeten, maar later kwam ze er achter dat hij heel aardig was. Helaas wonen er ook andere reuzen in Reuzenland en die zijn gemeen, want die eten kinderen op. Daar gingen de GVR en het meisje wat aan doen, ze gingen namelijk de koningin waarschuwen. Die zette het leger in en die hebben de gemene reuzen op een eiland midden in de zee gezet met hulp van helikopters (de reuzen kunnen namelijk niet tegen water). Toen was het probleem opgelost. Je kon in de pauze ook nog drinken kopen. Ik vond het een heel leuke film.

We hebben dinsdag ons eerste SO gehad. Het was niet erg moeilijk, maar je moet er wel veel voor leren! We moesten van 25 woorden de betekenis leren waarvan er maar 5 van voorkwamen in het SO. Dan komen natuurlijk wel weer de moeilijkste woorden in voor die je dan net niet goed weet (zucht). Zijn we klaar met het SO, zegt de mevrouw alweer: pak je agenda maar, dan zetten we het volgende SO er alvast in. Dan krijgen we ook alweer huiswerk voor de volgende dag.

Het leven van een brugklasser is zwaar. Even in mijn agenda kijken.

Yes, we hebben alleen nog maar een lesuur Frans. Na Frans weer naar huis fietsen. Om, na een kwartiertje te hebben uitgerust, weer aan het huiswerk te beginnen.

Nu nog kijken met welk vak ik zal beginnen. Na een uurtje was ik klaar met mijn huiswerk. Kan ik mijn tas weer gaan inpakken voor de volgende dag. Dat heb ik gelukkig in vijf  minuten alweer klaar. Nog even snel controleren of echt alles erin zit en of mijn tablet goed is opgeladen. Kan ik lekker gaan relaxen. O nee, ergeten, eerst nog even de blog schrijven!

Groetjes, Suzan

***

26 september 2016

De eerste week in de brugklas

Trap op, trap af, lokaal in, lokaal uit, de bel, snel een boterham naar binnen werken en weer door. Het leven van een brugklasser is zwaar. Van grootste, wijste en oudste van de basisschool naar jongste brugpieper. Dat is wel even wennen, maar ook erg leuk. Ik werd al begroet met: ‘Pleeborstel’, een grapje waar ik zelf hard om moest lachen want, ik wilde terugzeggen: ‘Aangenaam Pleeborstel en mijn naam is Sijmen.’

Elke ochtend gaat de wekker al om half zeven. Hup uit bed, snel even op de WhatsAppgroep van de fietsclub kijken, welke tijd we vertrekken. Al gauw zit je dan op de fiets richting Oudenbosch.

Kom je op school, blijkt dat je beker lekt, ‘zucht’. Wil je snel naar je kluisje, moet je slalommen om de zesdeklassers heen die heel relaxt in het gangetje aan het chillen zijn. Als je het parcours hebt afgelegd, kun je je boeken van de middag eindelijk in je kluisje leggen.

Kom je in de klas, wil je lekker gaan beginnen, heb je de verkeerde boeken in je kluisje gelegd. ‘Meneer, mag ik even naar mijn kluisje voor mijn boeken van vanochtend?’

Maar toch geniet ik weer iedere dag als mijn wekkertje om half zeven afgaat en ik mijn spullen bij elkaar raap om toch maar weer op mijn fietsje te springen, richting het Markland College.

De eerste weken zijn al voorbij. De zenuwen waren er na de eerste dagen al vanaf. De ‘pleeborstel’ heb ik nog niet nodig gehad.

Tot de volgende keer!

Groetjes,
Sijmen

***

23 september 2016

Hi, ik ben Jenske en ik ben dit jaar een van de brugklassers die een blog schrijven over wat we dit jaar meemaken. Om even wat informatie over mijzelf te geven: ik ben twaalf jaar en kom uit Oudenbosch/Hoeven. Ik heb twee kleine zusjes, Fleur en Roos.
Ik zit op voetbal in Hoeven en ik ben helemaal fan van onze twee honden, Hugo en Odin. Ik krijg eens in de zoveel tijd keyboardles van mijn zusje Fleur. Verder ben ik een echte leesfanaat, ook ben ik erg spontaan. Dat is het wel zo’n beetje. De groeten!

Hallo, ik ben Sijmen en ik schrijf ook mee aan de weblog. Ik zal eens iets over mij vertellen. Ik woon in Standdaarbuiten en ik zit op zeilen. Ik heb een klein zusje, zij heet Maartje. Wij hebben thuis veel huisdieren, namelijk een hond (hij heet Woezel), twee katten, veel kippen (maar geen haan) en een boel vissen. Ik hou ook echt van lezen. Nou, dit was eigenlijk wel.
Groetjes, Sijmen.

Hallo, ik ben Suzan, ik ben 11 jaar, ik zit op tennis en op scouting. Ik heb geen broertjes of zusjes. Ik hou heel erg van lezen. Ik zit op het vwo. Ik woon in Bosschenhoofd ik zat op basisschool ‘t Bossche Hart. Dit was het wel.

Tot ziens, groetjes, Suzan