Kwaliteit en veiligheid
Elk jaar zetten we ons in om goed onderwijs voor zoveel mogelijk leerlingen in de regio toegankelijk te maken en te behouden, van beroepsgerichte leerwegen tot vwo, en delen we onze resultaten op het platform Scholen op de Kaart, terwijl we altijd openstaan voor feedback en klachten van leerlingen, ouders en personeel.
Inspectie en het Onderwijs
De Inspectie van Onderwijs houdt toezicht op onze school en overkoepelende stichting. Op de website van de Inspectie vind je informatie over de kwaliteit van het bestuur van onze stichting en de school zelf. Deze instantie doet minstens één keer in de vier jaar een onderzoek bij schoolbesturen in Nederland.
We hebben bij het meest recente onderzoek van de Inspectie aangetoond dat onze school en het bestuur van de stichting zorgen voor onderwijs dat voldoet aan de basiskwaliteit. Het bestuur heeft voldoende zicht op het onderwijs en stuurt bij wanneer nodig. Ons onderwijs is volop in ontwikkeling en we tonen ambitie. Financieel hebben we alles op orde; we weten wat goed onderwijs nu én in de toekomst kost. We hebben stappen gezet op gebied van buitenschools leren, ICT in de lessen en keuzewerktijd, zullen we moeten blijven ontwikkelen om onze doelen te behalen.
Scholen op de kaart
Op scholenopdekaart.nl vind je informatie over basisscholen en middelbare scholen in Nederland. Daar geeft onze school inzicht in de resultaten, de waardering, het onderwijsbeleid en de bedrijfsvoering.
Op de startpagina van Scholen op de kaart heb je ook de mogelijkheid om de informatie van drie scholen met elkaar te vergelijken. Wel zo handig als je nog twijfelt over welke school het beste past! Dit doe je door bij de zoekfunctie een school in te voeren.
Tevredenheid
Het Markland Oudenbosch doet jaarlijks kwaliteitsonderzoek en werkt daarvoor samen met kwaliteitscholen.nl. In Nederland maken honderden scholen gebruik van Kwaliteitscholen. Hierdoor heeft onze school bij elk onderzoek een goede vergelijking met andere scholen.
Daarnaast onderzoeken we ook zelf de kwaliteit van onze school bij verschillende doelgroepen door middel van vragenlijsten.
- Tevredenheid bij brugklassers en derdeklassers voor Scholen op de kaart
- Tevredenheid bij ouder(s)/verzorger(s) van derdeklassers voor Scholen op de kaart
- Tevredenheid van alle ouder(s)/verzorger(s) (driejaarlijks)
- Tevredenheid van medewerkers (jaarlijks)
Klachten
We gaan altijd zorgvuldig om met klachten van leerlingen, ouders en personeel. Voor leerlingen geldt dat zij bij nare ervaringen op gebied van agressie of geweld altijd kunnen aankloppen bij de mentor of een ander personeelslid van de school. De ervaring leert dat partijen er dan samen uit komen. Wanneer dit niet lukt, zetten we een aantal stappen waarbij zowel interne als externe partijen kunnen worden ingeschakeld. Hoe dit in zijn werk gaat en meer informatie over specifieke situaties en contactgegevens vind je op onze pagina over klachten.