Spring naar content

Begeleiding

Een gedegen leerlingbegeleiding is belangrijk bij de ontwikkeling van onze leerlingen. Onze leerlingbegeleiding kenmerkt zich door teamwork en een persoonlijke en professionele benadering. We willen als school ondersteuning bieden aan leerlingen en hen begeleiden naar zelfstandig studiegedrag. Daarbij is de leerling in toenemende mate verantwoordelijk voor zijn/haar leerproces en leerresultaten.

Waarin ondersteunen wij?

Het Markland Oudenbosch beschikt over een team van specialisten die de leerlingen extra kunnen begeleiden op pedagogisch en sociaal-emotioneel gebied. Zoals begeleiding bij vormen van autisme waaronder adhd, add en dyslexie maar ook meer- en hoogbegaafdheid. Het ondersteuningsteam bestaat uit een ondersteuningcoördinator, begeleiders voor passend onderwijs, jeugdprofessionals en remedial teachers. Zij werken samen met ouder(s)/verzorger(s), de mentor en het kernteam.

Mentorbegeleiding

Het Markland Oudenbosch biedt leerlingen verschillende vormen van begeleiding. De mentor begeleidt de leerling op gebied van pedagogische en sociaal-emotionele ontwikkeling. Gedurende het schooljaar houdt de mentor de leerling goed in de gaten. Dit gebeurt onder andere door regelmatige individuele gesprekken en contacten met ouder(s)/verzorger(s). De mentor is als het ware de groep 8 leerkracht van de middelbare school.

Het kernteam

De mentor opereert niet alleen maar werkt samen met twee of drie andere mentoren. Samen vormen zij het kernteam van een groep leerlingen en houden een tweewekelijks overleg. Daarnaast geven mentoren les in elkaars klassen, zodat zij alle leerlingen binnen hun eigen kernteam goed kennen. Mocht de eigen mentor niet aanwezig zijn, dan kan er door de leerling altijd een beroep worden gedaan op één van de andere mentoren binnen het kernteam.