Spring naar content

Protocollen

Bij het Markland Oudenbosch zorgen we voor een gestructureerde en veilige omgeving, waarin respect centraal staat. Daarom hebben we duidelijke afspraken gemaakt over bijvoorbeeld gedrag en hoe we omgaan met verzuim, zowel zowel op korte als lange termijn. Zo weet iedereen waar hij aan toe is!

Antipestprotocol

Een veilige en respectvolle schoolomgeving is essentieel voor het welzijn van onze leerlingen. Pesten, waarbij iemands persoonlijke grenzen worden overschreden, heeft geen plaats in die omgeving. Het antipestprotocol beschrijft hoe we pesten voorkomen en hoe we ermee omgaan als het zich voordoet. Het biedt richtlijnen voor zowel leerlingen als ouders en medewerkers, en maakt onderdeel uit van ons bredere schoolveiligheidsbeleid. Dit beleid behandelt naast pesten ook andere vormen van ongewenst gedrag, zoals agressie en seksuele intimidatie. Zo zorgen we ervoor dat elke leerling zich veilig en gerespecteerd voelt.

Dyscalculiebeleid

Dyscalculie is een hardnekkig probleem bij het aanleren van rekenvaardigheden, waarbij het moeilijk is om rekenfeiten snel en juist op te roepen en toe te passen. Dit heeft niets te maken met lagere intelligentie, maar betreft een specifiek leerprobleem dat het rekenen bemoeilijkt. In ons dyscalculiebeleid worden deze leerlingen op een passende manier ondersteund, zodat ze de nodige vaardigheden kunnen ontwikkelen en succes kunnen ervaren in rekenen. Dit beleid biedt duidelijke richtlijnen voor begeleiding en zorgt ervoor dat iedere leerling met dyscalculie de juiste hulp krijgt.

Dyslexiebeleid

Dyslexie is een stoornis die het moeilijk maakt om vlot en accuraat te lezen en spellen, zowel in het Nederlands als in moderne vreemde talen. Dit kan voor leerlingen een uitdaging zijn, omdat ze vaak moeite hebben met snel lezen en spellen bij alle vakken. Het dyslexiebeleid is erop gericht deze leerlingen te ondersteunen, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. We bieden extra begeleiding en hulpmiddelen, zodat dyslectische leerlingen het onderwijs op hun eigen manier kunnen volgen en hun doelen kunnen bereiken.

Faciliteitenbeleid

Bij Stichting Markland College zorgen we ervoor dat alle leerlingen het onderwijs krijgen dat bij hen past, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Voor leerlingen met leer-, gedrags- of ontwikkelingsstoornissen kunnen toetsen en examens soms extra lastig zijn. Het faciliteitenbeleid biedt deze leerlingen de kans om hun diploma te behalen op een manier die hen ondersteunt. Dit doen we door, waar nodig, extra hulp te bieden en het eindexamen aan te passen volgens de wettelijke richtlijnen. Zo krijgt iedereen de beste kans om zijn of haar eindexamen met succes af te ronden.

Verzuimbeleid

Iedereen kan een keer ziek worden. Voor leerlingen die vaker of langdurig afwezig zijn vanwege lichamelijke of psychische klachten hebben we aanvullende maatregelen getroffen, zodat ze zoveel mogelijk geholpen kunnen worden. We werken daarom samen met de arts JGZ en GGD West-Brabant onder de noemer van het M@zl-project.