Technasium
Het Technasium met het vak onderzoek&ontwerpen is op onze school een onderwijsstroom voor vwo-en havoleerlingen. > Lees meer
Gymnasium
Het gymnasium is de klassieke pijler van het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Geen gymnasium zonder Latijn en/of Grieks, de oudste studiedomeinen van Europa. > Lees meer
In het leshuis mavo wordt lesgegeven aan onze mavoleerlingen en de leerlingen die na het tweede jaar naar de gemengde leerweg (gl) gaan. De mavo duurt vier jaar. Met het diploma kunnen de leerlingen naar het mbo niveau 4 of havo 4.
Gemengde leerweg
De gemengde leerweg is bedoeld voor leerlingen, die op zich weinig moeite hebben met studeren, maar zich ook al gericht willen voorbereiden op bepaalde beroepen. De benaming ‘gemengde leerweg’ betekent dus een vermenging van zowel theoretisch als praktisch onderwijs. De gemengde leerweg ligt qua niveau dicht bij de mavo en begint vanaf leerjaar 3.
In het kader van de vernieuwde beroepsgerichte programma's van het vmbo staat in de gemengde leerweg het profiel Dienstverlening en Producten op het onderwijsprogramma. "Dit profiel is een breed oriënterend profiel en geeft je de mogelijkheid de keuze uit te stellen en je breed te oriënteren op verschillende beroepen. Door het uitvoeren van de allerlei praktijkopdrachten leer je jezelf kennen, ontdek je wat je leuk vindt, waar je goed in bent en wat je ook nog graag zou willen doen. Dienstverlening en producten is niet aan een sector of werkveld gebonden. Terwijl je bezig bent, leer je allerlei algemene vaardigheden die in elk beroep nodig zijn."
De teksten die de eerste leerjaren worden gelezen, zijn sterk vereenvoudigd. Naarmate de taalkennis toeneemt, worden de teksten geleidelijk aan wat moeilijker.Een tekst lezen en begrijpen is onmogelijk zonder de kennis van woordenschat. Dat is zo voor alle moderne talen, maar ook voor Latijn en Grieks. In de eerste jaren wordt de woordenschat geleerd (de meest voorkomende Latijnse en Griekse woorden), terwijl in de hogere jaren het geleerde vocabularium hoofdzakelijk wordt herhaald.
Het leren van woordenschat gebeurt met het oog op tekstbegrip. Wanneer het basisvocabularium goed wordt beheerst, maakt dat de lectuur een stuk gemakkelijker. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan woordvorming en aan de verwantschap van het Latijnse en Griekse vocabularium met woorden in moderne talen.
Spraakkunst
Een opeenvolging van woorden levert een begrijpelijke mededeling op, als er tussen die woorden ook een logische samenhang is. Daarvoor zorgt de spraakkunst, het geheel van regels die een taal haar structuur geven. Daarnaast draagt de kennis van de spraakkunst bij tot een vlotter tekstbegrip.
Tijdens de lessen leer je ook nadenken over de opbouw van een taal. De kennis en vaardigheden die je daarbij krijgt, zijn ook bruikbaar bij het leren van andere talen.
Antieke cultuur
In de lessen Latijn nemen taal en teksten een belangrijke plaats in, maar wordt er ook aandacht besteed aan de Griekse en Romeinse leefwereld. Zo krijgt de gymnasiast een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen uit de oude geschiedenis, leert hij/zij de grote politieke figuren kennen, komen de verschillende kunstvormen aan bod, worden de opvattingen, normen en waarden van de Grieken en de Romeinen behandeld, verneemt hij/zij heel wat over het dagelijks leven in de oudheid…